Melbourne en roadtrip Victoria

13 juni 2012 - Warrnambool, Australië

We vonden het weer tijd voor een update, dus bij deze!

Een van de dingen waar we de afgelopen twee weken tegenaan zijn gelopen is dat in de winter naast lagere temperaturen ook de dagen een stuk korter zijn. Het is hier al om half 6 's avonds donker. Daarnaast is het KOUD 's nachts, vooral langs de zee. Ook verliezen de bomen hier hun schors in de winter in plaats van hun bladeren.

De eerste week zijn we een beetje in Melbourne blijven hangen. De vrijdag na aankomst (na het klokje rond te hebben geslapen) meegegaan met een korte guided tour door Melbourne (gratis georganiseerd door het hostel). Hoogtepunten: Federation Square (het grote plein midden in de stad), Graffiti art in steegjes (toegestaan om criminaliteit tegen te gaan), china town, ACDC-lane, en roof-top terrasje met erg duur biertje (9 dollar = ong. 7euro, die wel erg goed smaakte in het zonnetje :P).

Zaterdag een beetje rondgehangen in het hostel, Australische SIM-card geinstalleerd op Nieck z'n telefoon en gemaild naar mijn (verre) familie. 's avonds net nadat we kop thee hadden gezet in hostel op uitnodiging van onze roommate (we zaten in een 4p-dorm) meegegaan naar een huisfeest ergens aan de rand van de stad. Beetje last-minute besloten en vooral ik had zo mijn twijfels toen we met twee verschillende treinen ruim een uur onderweg waren ernaartoe (hoe gaan we ooit thuiskomen?!?!). Maar het bleek een relaxed huisfeest met veel aussies en we hebben een erg gezellige avond gehad, en zelfs om 4u 's ochtends een lift naar 't hostel kunnen krijgen van de dj.

De dagen erna Melbourne verder verkend. Zondag- en dinsdagavond afgesproken met mijn familie die ons heeft rondgeleid door Melbourne (o.a. Victoria's market en Yarra river park met flying foxes (vele duizenden grote vleermuizen slapend in bomen, en de ' fire balls'  langs de Yarra River in het centrum; vuurballen uit pilaren langs de rivier).  Verder zelf nog langs tourist info centres geweest om info in te winnen over Melbourne en omgeving en een planning te maken voor de 2 weken tot aan de vlucht van Adelaide naar Alice Springs (21 juni).

Al gauw bleek dat er meer te zien en te doen was in omgeving Melbourne dan aangeboden in de 'standaard' tours, dus besloten om een campertje (Jucy Crib; lelijk groen, maar compact) te huren voor 11 dagen, om lekker in ons eigen tempo alles te gaan bezichtigen.

Dus op woensdag 6 juni campertje opgepikt, boodschappen gedaan en aangereden richting Wilson's Promontory national park (naar zeggen een van de mooiste national parks hier in Vicoria). We waren beiden eerst nog wel een beetje zenuwachtig voor het rijden aan de 'verkeerde' kant (zeker in de drukke stad), maar Nieck had het gelukkig vrij snel door (toch nog 1 rotonde verkeerde kant opgenomen na wegrijden van parkeerplaats, tot onvrede Aussies). Einde van de dag, na 4 uur rijden, in pikkedonker, 70km van de grote weg af, aangekomen op verlaten camping (wel veel wildlife - kangaroes - gespot, deze komen tevoorschijn bij schemering). In donker gekookt bij de public BBQ terwijl er possums (in AU beschermd, in NZ een plaag) en wombats op een paar meter afstand aan het toekijken waren. Na enkele andere kampeerders ontmoet te hebben iets meer op ons gemak en nog een kleine wandeling bij maanlicht langs het strand gemaakt, en daarna op tijd gaan slapen. Camper ombouwen tot bed is wel wat werk, en t ligt wel wat aan de harde kant, maar is prima te doen. Nadeeltje is het kouder weer, vooral 's avonds en 's ochtends bij het op een neer lopen naar toiletgebouw.

Volgende dag prachtige wandelingen gemaakt in het park langs het strand, door het bos en de bergen (totaal 17-18 km, 6 uur lopen). De dag daarna kort regenwoud wandelingetje gemaakt en daarna richting Philip Island gereden, langs de Bunurong coastal drive. Daar 's avonds de pinguin parade gezien; honderden kleine (mini!) pinguings die bij schemering uit de zee komen om over het strand naar hun burrows (holletjes) waggelen met veel lawaai; erg leuk om te zien (helaas geen foto's toegestaan).

Volgende dag rest van Philip Island bezocht; koala reserve, chocolate factory en heritage farm op Churchill Island met 'live-shows' van oude gebruiken (ouderwets koe-melken en schapenherden). Daarna doorgereden richting Mornington Peninsula, waar we overnacht hebben in Rosebud op een camping waar we eerst 3x langsgereden zijn voor we hem vonden in het donker (en waar Nieck helaas geen voetbal kon kijken..).

De volgende dag overgestoken met de ferry van Sorrento naar Queenscliff, om vanuit daar te beginnen aan de Great Ocean Road. Inmiddels zijn we aan het einde van de Great Ocean Road en rijden we morgen door richting de Grampians (national park), en daarna via Ballarat weer naar Melbourne. Maar omdat wij inmiddels genoeg hebben van het typen (en jullie waarschijnlijk van het lezen...), zullen we de volgende keer meer vertellen over onze Great Ocean Road Trip:)! Ook de foto's volgen zo spoedig mogelijk, waarschijnlijk bij terugkomst in Melbourne a.s. zondag of maandag). PS: mijn telefoon is officieel overleden, dus bellen kan op ons Australische nummer of anders mailen:)!   Groetjes vanuit Warrnambool!

1. Fabienne:
    13 juni 2012
    Klinkt allemaal erg goed!! Heel veel plezier nog!!
  2. Cees en Hannie:
    13 juni 2012
    Jullie beginnen er al lekker in te komen merk ik. dat van die rotonde zal ik er niet verder inwrijven;-) Ik hoop dat jullie er van genieten en zo te lezen is dat het geval. Aan het voetballen nog niet veel gemist Nieck. Hopelijk is er na vanavond (tegen Duitsland) wel wat te vieren!
    Hannie en Rosanne hebben schik in Tenrife en komen a.s. zondag al weer terug. Ton en Alies zijn er komend weekend ook weer na hun Noorwegen avontuur. Komt er weer wat leven in de brouwerij. Heel veel plezier verder!
  3. Jo en urs:
    He luitjes,
    Geweldig om telezen dat jullie het prima naar je zin hebben
    We wensen jullie nog heel veel plezier en hou ons op de hoogte
    Super gewoon....
    Denk af en toe aan ons nieck....

Dikke knuf van uit hollandia
  4. Florance:
    14 juni 2012
    Hey!

Die pinguins had ik ook wel willen zien!! Lijkt me zooooo cute! En aan de wedstrijd heeft Nieck niks gemist.. Helaas.. ;)

Liefs Floor
  5. Kelly:
    15 juni 2012
    Hee Marion en Nieck , Wouw jullie verhalen zijn echt gaaf! wat een leuke dingen maken jullie mee :D geniet er nog lekker van !!! X Kelly
  6. Deb & Cle:
    16 juni 2012
    Hallo daar!

Het klinkt erg gezellig/mooi! Fijn te lezen. Jullie zullen ongetwijfeld nog veel moois gaan zien daar! Heel veel plezier nog. En Nieck, rijd voorzichtig en wel de goede kant van de weg hé ;).. we zien jullie graag over 4,5 maand weer heel thuis komen! :) Heel veel plezier nog daar.

xx
  7. Nieck:
    17 juni 2012
    Bedankt voor alle leuke reacties! De foto's staan helaas niet op volgorde, maar das een foutje van de website. Jullie moeten ze maar een beetje bij het verhaal plaatsen. We denken regelmatig aan onze fans, zoals wegen die mooi zouden zijn om te rijden met de motor (pa), traptreden tellen tijdens wandelingen/uitkijkpunten (Jo&Urs) en possums groter dan Shaggy en nog vele andere voorbeelden. Succes met alles daar en onze volgende update komt eraan!

Gr. en liefs Nieck & Marion