Roadtrip Queensland Part 1: Cairns - Cape Tribulation

12 juli 2012 - Cape Tribulation, Australië

Hallo vrienden en familie,

Na een stille periode nu een paar updates achter elkaar om weer een beetje up-to-date te komen. Hadden vandaag een lazy dagje en cheap internet hier en wat tijd over, dus hier weer een verhaaltje:)!

Na onze vlucht van Darwin naar Cairns moesten we een tijdje wachten op onze shuttle die vanuit het hostel zou komen, duurde nogal lang dus wij na 3 kwartier maar weer eens gebeld bleek dat ze een half uur hadden rondgereden en ons niet hadden kunnen vinden (terwijl vliegveld toch echt niet zo groot was..). Anyway, uiteindelijk allemaal goed en wel en ingechecht in onze private room. De staff was wel een beetje wazig (we vermoeden dat ze allemaal een beetje stoned waren maar goed verder geen problemen:P). Vanwege slechte nacht eigenlijk de hele middag liggen slapen. 's Avonds via de boulevard (met heel mooi skate-park en beachvolley-veld en fitness area's) naar de Woolshed's gegaan voor onze Free Meal (van hostel kreeg je vouchers voor een gratis maaltijd bij dat cafe). Prima bord pasta gehad en nog ge-upgrade voor een paar dollar met salade en garlic bread. Daarna een filmpje gepakt (Snow White and the Huntsman).

Na deze luie dag op zondag wel weer flink uitgeslapen maar s'middags een flinke (steile, +/- 5u return) wandeling gemaakt in de Mt. Whitfield Ranges. Onderweg veel bush turkeys gespot en Nieck ook nog een eng spinnetje (zie foto's). Uitzicht was uiteindelijk weinig spectaculair, je keek met name uit op het vliegveld van Cairns, niet echt bijzonder, maar we hadden onze work-out in ieder geval wel weer gehad. 's Avonds weer in de Woolshed's gegeten (dit keer een upgrade naar spareribs voor nieck en schnitzel voor mij... hadden we verdiend na die wandeling:P!), en een heel leuk Schots Stel (ook allebei 27 en al 2 jaar verloofd) ontmoet waarmee we ook nog een paar drankjes in de stad en bij het hostel hebben gedaan.

Maandagochtend vroeg opgestaan; we zouden vroeg worden opgepakt voor de skyrail/ Scenic Railway-trip naar Kuranda die we de dag ervoor hadden geboekt. Helaas was het erg slecht weer (regen en mistig), dus 's ochtends in de Skyrail niet echt van het uitzicht kunnen genieten. Wel twee mooie tussenstops gehad; een met een mooie rainforest-boardwalk en een met (soort van..) uitzicht op de Barron Falls. In Kuranda zelf vanwege 't slechte weer een beetje in 't shopping centre blijven hangen en nog beetje rondgekeken bij de jewelry (opalen) shops. Om 2u weer richting het station gelopen voor de weg terug naar cairns met de Kuranda scenic Railway. Het weer was gelukkig iets opgeklaard en een hele mooie (ongeveer 1 uur durende) rit naar cairns gehad door de bergen met veel bochten en tunnels en heel veel mooie uitzichten! 's Middags nog even bij information centre langsgeweest en stapel brochures gescoord om begin van onze campertrip te plannen en 's avonds weer gegeten bij de Woolshed's en later bij het hostel nog een drankje gedaan met het schotse stel.

De volgende dag 's ochtends na enige verwarring (onze 'voucher'  bleek niet echt een voucher) de camper opgepikt en eerst naar de Chrystal Cascades (iets onder Cairns) gereden. Daar een wandelingetje naar boven gemaakt langs een soort trapsgewijze watervalletjes. Nadat we daar mensen zagen zwemmen in de watervalletjes zelf ook zwemspullen gehaald en in de watervallen gezwommen en er als een soort glijbaan vanaf geweest (zie foto's), erg leuk:)! Terug bij camper nog even met Ozzie stel staan kletsen en daarna richting het Noorden gereden. Onderweg gestopt om boodschappen te doen en uiteindelijk maar tot Ellis Beach gekomen (doel was Port Douglas). Voor het eerst ' illegaal'  gecampeerd daar aan het strand, waar ook twee Duitse meiden stonden waarmee we nog wat reistips hebben uitgewisseld.

's ochtends wakker geworden in ons campertje met uitizcht op zee (zie foto's); was echt fantastisch, dat is wel echt het echte backpacker gevoel! Na het ontbijt naar Port Douglas gereden, waar we een beetje hebben rondgewandeld en geinformeerd naar duiktrips (we hadden gehoord dat Port Douglas mooier duiken is dan Cairns vanwege de kwaliteit van het rif, maar daar betaal je dus ook voor!). Uiteindelijk een trip geboekt voor zondag. Op advies van t vrouwtje waarbij we de duiktrip hadden geboekt wilden we daarna de 'bump track' gaan doen (een lange, steile wandeling langs een weg die vroeger voor supplies werd gebruikt), maar het duurde even voordat we de start van de track hadden gevonden (zat nogal goed verstopt...). Uiteindelijk gevonden en na een inderdaad steile wandeling de eerste look-out bereikt met een heel mooi uitzicht over de omgeving van Port Douglas. Ook nog een vent tegengekomen die die wandeling elke dag na zijn werk maakte (voor ontspanning?!), op zijn blote voeten!. Na de look-out doorgelopen omdat er ook nog een afslag zou zijn naar een waterval, die we uiteindelijk gemist hadden waardoor we aan het einde van de wandeling kwamen (we wilden eigenlijk maar de helft doen...). Dus weer teruggewandeld en gezocht naar het pad naar de waterval, iets gevonden wat er op leek en daar een heel eind door dicht regenwoud gelopen (een pad kon je het eigenlijk nauwelijks noemen, omgevallen bomen en soms geen zichtbaar pad). De waterval hebben we echter nooit gevonden. Dus na een half uurtje maar weer omgekeerd en na een totaal van 5 of 6 uur wandelen aan het einde van de middag weer bij de camper aangekomen. Meteen doorgereden naar de camping in Daintree (vlak voor de Ferry naar Cape Tribulation), waar het Schotse Stel ook zou staan (die zouden een dag later als ons ook naar 't noorden vertrekken en we hadden een beetje contact geprobeerd te houden, wat niet erg succesvol was aangezien wij in de bergen geen bereik hadden). Zij bleken er uiteindelijk niet te staan (waren al doorgereden naar Cape Tribulation, maar dat bericht hadden wij dus niet ontvangen). Toen Nieck zijn welverdiende douche wilde gaan nemen zat er bloed aan zijn voet. In een van de douche hokjes zat nog een grote groene kikker op de wand, die het daar wel lekker vochtig vond (zie foto). Tijdens de wandeling zijn er 2 leeches (bloedzuigers) in zijn schoen gekropen maar hadden de weg naar buiten niet overleefd. Waarschijnlijk bekneld geraakt door het wandelen. 's Avonds daar op de camping gekookt (veel muggen) en enigzins op tijd gaan slapen.

De volgende dag toen we wegreden nog een 'itch'ikeur opgepikt (een Franse lifter genaamd Eric), die ook naar Cape Tribulation wilde. Dus hij achterin op onze bank mee naar de rivier die we met de ferry zijn overgestoken naar de Daintree Coast en afgeslagen naar Cape Kimberly. Daar onze lifter afgezet en zelf het strand opgelopen met prachtig uitzicht op de mooie bergen met rain forest aan de kust, die bijna tot aan de zee lopen. Daar even lekker aan het strand gelegen, niet gezwommen ivm mogelijke jellyfish en krokodillen. Toen we verder wilden rijden stond onze lifter weer langs de weg (campings en alles bij Cape Kimberly waren dicht) dus wilde hij verder naar Cape Tribulation zelf, en aangezien hij geen moeite had met wat sightseeing along the road, hebben we hem weer meegenomen. Vervolgens twee mooie boardwalks gedaan door wet rain forest (Jinda/Marddja) en geluncht. In de middag nog een lange stop gemaakt bij Thornton beach waar Nieck met onze hitchhiker lopen klooien met die diabolo en jongleerkegels die Eric bij zich had. Daarna op een aanbevolen camping (PK's Jungle Village) neergeploft waar Eric ook besloot te gaan camperen. Daar lekker pasta gemaakt in de camp kitchen en zitten praten met een Belgisch stel die gewoon twee cassowaries met hun kuiken hadden zien lopen op de enige boardwalk die we overgeslagen hadden, wel balen dus. Die avond nog wel een Quoll gezien, een nachtroofdier ter grootte van een flink konijn (Moos ;-) ). Beetje jammer want deze kust staat er wel bekend om, maar wie weet komen we er nog een tegen. Ter afsluiting met Eric nog een biertje in onze camper gedronken (mocht niet op de campground ivm dat ze zelf een licensed bar hadden) en daarna gaan slapen.

Aangezien onze internettijd er weer bijna op zit, schrijven we het tweede deel snel om de foto's die al gepost zijn wat meer betekenis te geven! Hopelijk gaat bij jullie ook alles goed en hebben jullie ook goed zomerweer!

Groeten aan iedereen!

1. Johan:
    2 augustus 2012
    Mooi verhaal.jullie hebben al goed geoefent voor de Nijmeegse vierdaagse.sommige dingen hebben marielle en ik ook gedaan.kicken om dat dan te lezen. Wij hebben daar ook veel wandelingen gedaan.machtig mooie omgeving.veel plezier daar.
  2. Kelly:
    2 augustus 2012
    Hee marion en nieck :D super vette blogs die jullie steeds schrijven :D jullie maken echt veel leuke dingen mee! ik blijf jullie volgen , enjoy !

xx
  3. Jolijn:
    2 augustus 2012
    Klinkt zeer ondernemend allemaal :) Ben nog steeds jaloers hahaha! Veel plezier verder!! xxx
  4. Jannie:
    2 augustus 2012
    Hoi Marion en Nieck, dat was nog eens een mooi lang verhaal. Superleuk allemaal wat jullie doen en zien en aan de prachtige foto's te zien genieten jullie er samen ook heel erg van. Goeie reis nog in 't campertje en tot volgende keer.

Liefs, mam (Hoksbergen)
  5. Leonie:
    5 augustus 2012
    Ha zus,
    Wat een leuke trips hebben jullie al gedaan. Mooie plaatjes van de wandelingen! Bevalt het ook goed met de camper? Veel plezier verder met de 2e helft van jullie reis. Kreeg trouwens dit weekendje je kaartje, thankz! :-) Leonie