Roadtrip Queensland Part 3: Cairns-Townsville

22 juli 2012 - Townsville, Australië

Zoals we onze vaste lezers beloofd hadden, snel weer een update om een beetje bij te werken tot waar we nu zijn.

Nadat we Cairns voor de tweede keer verlaten hebben, zijn we begonnen aan het waterfall circuit ten zuidwesten van Cairns. De foto's van dit verhaal zijn al wel gepost onder dezelfde titel als dit verhaal.

De eerste waterval konden we al niet vinden (bleek gesloten te zijn), dus doorgereden naar Babinda, waar we informatie in gewonnen hebben bij een leuk Visitor Information Center. Meteen daar de beroemde Babinda Boulders bezocht, een mooi granietlandschap uitgesleten de rivier, met overal waarschuwingsbordjes om niet te zwemmen ivm sterke stroming. Dus ook maar niet gedaan.

Bij de volgende waterval, Josephine Falls, wel gezwommen nadat we weer mensen met veel plezier van stroomversnellingen af zagen sliden. Ook nog naar boven naar de waterval zelf gelopen. Eubanangee Moeras nog bezocht (veel musquitos en blijkbaar krokodillen, maar niet gezien), en daarna doorgereden naar het toeristische Paranella Park. Dit park is een oud Spaans Landgoed met mooie kasteelruines, gesitueerd rondom een mooie waterval met vijver ('s nachts vol met schooiende eels groter dan mijn arm en overdag met karpers). 's Avonds een mooie avondtour gedaan, met een grappige gids die over de geschiedennis en vanalles en nog wat vertelde. Mooie foto's voor het verlichtte kasteel van mij en Marion zijn daar gemaakt.

De volgende dag ook nog een andere dagtour gedaan en daarna het waterfall circuit weer opgepikt en de drie watervallen (Ellinjaa, Zillie, Millaa-Millaa Falls) bezocht evenals Crawfords Lookout met mooi uitzicht op de rivier beneden. Daarna weer terug naar de kust en bij Mission Beach even lekker aan het strand geleden en gestopt in Tully voor een foto met de giant gumboot te nemen (staat daar ivm wettest town of Australia). Toen opzoek naar een rest area langs de snelweg maar in het donker terecht gekomen op een lange slingerweg waar koeien rustig overheen wandelden die naar een camping moest leiden. Marion was helemaal in haar element met in het donker rijden, vooral toen we op een harde dirt road terecht kwamen waar we nog net naar rechts het bordje 'cemetery' konden zien, waarna ze toch liever terug wilde. Ik doorgezet en uitgekomen bij een bush camping (Upper Murray NP) waar meerdere kampeerders stonden (incl. een Ned. stel met kind), waarbij we de waterval op de achtergrond hoorden, maar niet konden zien.

De volgende ochtend prachtig uitzicht op de Murray Falls, waar we naartoe gewandeld zijn en tot in de middag lekker gezwommen en in de zon gelegen hebben. Daarna doorgereden naar Ingham en van daaruit landinwaards naar Wallaman Falls gereden (grootste waterval van Queensland). Weer een heerlijke slingerweg omhoog de berg op met prachtig uitzicht over de vallei en bovenaan bij de ondergaande zon de grote waterval bewonderd. Voel je je toch wel weer nietig als je al dat natuurgeweld / schoon ziet. Die avond liepen de Quall's om onze camper tijdens het koken op de bush camping daar boven op de berg en gaan pitten.

Op het idee gebracht door info borden op de camping en aandringen van mij, vroeg opgestaan voor een wandeling langs de rivier waar platypus (vogelbekdieren) zouden leven. Nooit gedacht dat we er een zouden zien, maar toch een gespot, heel gaaf om zo'n beestje te zien. Helaas geen foto's =(. Op de terugweg over het slingerweggetje ook nog een wilde Cassowary gespot, dus weer een beestje afgevinkt op ons lijstje. Volgende waterval was Jourama Falls, waar we een 5km wandeling hebben gemaakt. Daarna hamburger-lunch op de bbq (zie foto), waarna de bush turkeys het nodig vonden om ons brood te pikken toen we de rest van de spullen in de camper zetten. Na de lunch door gereden naar Big Crystal Creek, heel mooi kreekje en leuke rock slides waar je vanaf kon glijden, dus wij weer in onze zwemkleding er vanaf! Daar 's avonds op de bush camping neergeploft.

De volgende dag doorgereden naar Townsville, vroeg in de middag op camping neergeploft en rustig dagje gehouden (wassen, blog bijwerken, etc.). 's Avonds nog met Nederlands stel naast ons biertje gedronken. De volgende dag afgesproken met Narelle, een leuke vrouw uit onze tourgroep in Darwin, die ons uitgenodigd had bij haar te komen slapen. Daar in de logeerkamer van een mooi appartement 2 nachten gebleven waar we de overige was nog konden doen en eindelijk weer eens foto's online konden zetten (die t/m Darwin).

Het verhaal gaat verder on een andere titel, zodat het aan blijft sluiten bij de foto's, die spoedig volgen. De datum en plaats van de verhalen sluiten aan bij wanneer we daar waren.

Bedankt weer voor al jullie leuke berichtjes, ook op Facebook en groeten aan iedereen thuis!