Roadtrip Queensland Part 2: Cape Tribulation - Port Douglas (Great Barrier Reef) - Cairns

15 juli 2012 - Port Douglas, Australië

Hallo allemaal,

We hebben jullie wat langer in spanning moeten houden dan we hadden verwacht, maar hier is dan deel 2 van onze Queensland Roadtrip.

De tweede dag op cape tribulation (de dag na ons avontuur met de hitchhiker) vroeg opgestaan om de Mt Sorrow te gaan beklimmen; er werd geadviseerd niet later dan 10u te beginnen met deze steile (600m klimmen, 3 km return) wandeling als je voor het donker terug wilt keren (en dat wil je!!). In de eerste halve kilometer al meteen oog in oog gestaan met een supergrote goud/gele spin, die jullie op de foto's al hebben kunnen zien. Daarna was ik wel een beetje bang voor wat we verder nog tegen zouden komen, maar gelukkig verder alleen heel veel bloedzuigers gezien, waar we ons met onze insect repellent tegen hadden gewapend. Na 2,5 uur (inclusief een heel steil stuk waar we een touw bij moesten gebruiken om naar boven te komen) op de top aangekomen, waar helaas weinig uitzicht was vanwege het slechte (bewolkte) weer. De weg naar beneden was zelfs nog zwaarder als de weg naar boven; het was nogal glibberig, waardoor Nieck en ik allebei een keer onderuit zijn gegaan (wat bij mij resulteerde in een crash tegen een boom). Aan het einde van de middag gelukkig toch redelijk heelhuids (en heel vies!) weer beneden aangekomen en een duik in de zee genomen om de modder van ons af te spoelen. Aangezien we allbei behoorlijk gesloopt waren na dit avontuur besloten om weer bij dezelfde camping als de nacht daarvoor te overnachten.

De volgende ochtend na een kleine boardwalk en een uurtje relaxen op het strand (Cow Bay) Cape Tribulation verlaten en doorgereden naar Mossman Gorge, waarvan we maar een klein deel konden zien omdat een groot deel was afgesloten vanwege overstromingen. Toch nog een mooie wandeling door het regenwoud langs de rivier gemaakt. In de rivier kon je ook  zwemmen maar dat hebben wij deze keer even overgeslagen.  Aan het einde van de middag naar Port Douglas gereden, waarvandaan we de volgende dag een trip zouden maken naar het Great Barrier Reef. Helaas was het nogal druk in Port douglas waardoor we op een behoorlijk dure camping terechtkwamen,  waar je zelfs ook nog moest betalen voor de BBQ (terwijl je hier in Australie overal gratis 'public BBQ''  hebt...).

De volgende ochtend (15 juli, ja zo ver lopen we al achter met de blog..) ons netjes om 08.10 bij de boot van Poseidon gemeld voor de trip naar het Great Barrier Reef. Eerst een behoorlijk stuk gevaren (we gingen naar het Outer Reef), terwijl Nieck benedendeks een hele papierwinkel in moest vullen voor het duiken en ik bovendeks de snorkel-instructie kreeg. (Onderweg hebben we ook nog een walvis gespot!). Bij de eerste duik/ snorkel-locatie is Nieck gaan duiken en ik gaan snorkelen. Helaas waren de kleuren van het koraal niet heel goed zichtbaar vanwege het slechte weer, maar wel heel veel gekleurde visjes gezien. Nieck heeft tijdens zijn duik (15m diep) ook nog twee grote sepia's gezien en een grote baars geaaid. Bij de tweede locatie zijn we samen gaan snorkelen en heeft Nieck mij een beetje op sleeptouw genomen en van alles aangewezen. Na de lunch is Nieck weer gaan duiken en ik gaan snorkelen, waarbij ik toch nog wat kleuren van het koraal heb gezien omdat de zon er heel even doorkwam, en Nieck heeft gezwommen met een grote napoleon-vis (zie foto's). Op de terugweg was het weer echter weer behoorlijk slecht en de boot maakte behoorlijk vaart, waardoor de helft van de mensen op de boot ziek achter over het dek hing en ik me ook behoorlijk zeeziek voelde en het uiteindelijk (vlak voordat we er waren:S) ook niet binnen kon houden. Bij aankomst in Port Douglas bij leuk hostel (Dougies) geparkeerd en gaan eten in de stad (te moe om te koken..) en daarna moe maar voldaan gaan slapen.

De volgende dag zijn we via een mooie bergachtige route (Atherton Tablelands) weer teruggereden naar Cairns.Eigenlijk waren we van plan om (op aanraden van iemand anders) naar de Emerald Falls te gaan, maar die bleken  alleen toegankelijk via een dirt-road (niet geschikt voor ons campertje); blijkbaar hadden we ons huiswerk niet echt goed gedaan. Onderweg nog wel gestopt bij een aantal andere bezienswaardigheden; de Curtain Fig Tree, de Cathedral Fig Tree (super grote bomen) en Lake Eacham en Lake Barrine (zie foto's). Tegen de avond aangekomen in Cairns bleek dat het hostel waar we van plan waren te gaan staan vol zat, dus uitgeweken naar een camping een paar kilometer buiten de stad. 's Avonds zijn we nog de stad ingegaan om nog een paar biertjes te doen met het schotse stel dat we daar al eerder hadden ontmoet en om een telefoonkaart te kopen om naar NL te bellen om Stefan te feliciteren.

De volgende update volgt hopelijk z.s.m. We zitten momenteel weer bij Shaun (vriend van Nieck) in Brisbane en waarschijnlijk hebben we morgen nog wel weer even tijd voor nog een update en nieuwe foto's!

Groetjes vanuit Brisbane

1. Leonie:
    10 augustus 2012
    Gaaf hoor! Great Barrier Reef lijkt mij ook heel mooi.
    Maar....een maand achter met jullie blog?! Dat kan natuurlijk niet :-P. Wil ook weten waar jullie nu mee bezig zijn. Greets, Leonie
  2. Jannie:
    11 augustus 2012
    Jullie sjouwen er heel wat af zeg, dan kun je wel weer een paar van die giga hamburgers eten! 't ziet er allemaal geweldig uit. Goeie reis verder en (ben 't helemaal met Leonie eens) snel weer blog bijwerken; wij genieten mee van de verhalen en mooie foto's.
    Groetjes, mam en pap H.
  3. Marion:
    12 augustus 2012
    waar we nu mee bezig zijn you ask... dit weekend zijn we gaan waterskien met Shaun (vriend van Nieck) en zijn housemate, momenteel weer terug in Brisbane, net uit de hot tub bij Shaun z'n housemate, zo filmpje kijken hier. Proberen morgen hier nog even snel een update te typen op de blog voordat we richting byron bay vertrekken:)!