Great Ocean Road, Grampians en terugreis Melbourne

17 juni 2012 - Melbourne, Australië

Hallo allemaal,

Hierbij het beloofde vervolg van onze roadtrip. De foto's staan inmiddels ook bij het vorige verhaal. Na aankomst met de ferry in Queenscliff, doorgereden naar Torquay, de surfcapital van Australie waar alle grote surfmerken gevestigd zijn en daar op een camping de nacht doorgebracht.

Dag 1 Great Ocean Road: Bijtijds opgestaan en eerst nog even langs visitor infocenter geweest, voetbal uitslag Ned-Den opgevraagd (ik balen.....!). Daarna het stadje en de shops verkend en doorgereden naar Bell's Beach, om de eerste verbluffende ocean views te bewonderen evenals de hoge kustlijn, heel anders dan in Wilson's Promontory. Mamarazzi (mijn nieuwe bijnaam voor Marion) kon haar lol op en heeft de hele scene lek geschoten met haar nieuwe fancy camera. Ook bij Addis Point gestop voor mooi uitzicht. Vervolgens doorgereden naar de Anglesea Golfcourse waar de kangoeroes gewoon langs het veld liggen te zonnen. Daarna doorgereden naar Aires Inlet en daar het zeezicht en de vuurtoren bewonderd. Vervolgens bij Lorne landinwaarts gereden voor een korte wandeling naar Erskine Falls, 200+ traptreden (niet controleren, Urs!) om de waterval van beneden te bewonderen. Nog in Kennett River gestopt om wilde koala's te spotten in de bomen langs de weg. Op onze wandeling terug naar de auto nog een tourgroep tegengekomen die geen koala's kon vinden dus hen nog op een paar gewezen. Daarna neergeploft op een camping in Apollo Bay waar een leuke overdekte bbq plaats was met een haardvuurtje wat we opgestookt hebben. Daar lekker wat spiesjes en worstjes gebbqt en voldaan gaan slapen.

Dag 2: Mooi weer, veel zon, maar een baaldag voor mij (Nieck). Eerst vergeten te tanken (10 km terug), 2x hoofd hard tegen openstaande achterklep camper gestoten (iets met ezels jah....), nagel ingescheurd en camper lichtelijk achteruit tegen paaltje geparkeerd dat lager was dan de onderkant van de achterruit. De dag zelf was des te mooier, eerst naar Mait's Rest geweest voor onze 1e echte ervaring met het rainforest (30 min. boardwalk), met enorme (50 meter plus) Mountain Ash bomen en veeeeeel varens. Heel mooi dus. Afslag Cape Otway vervolgens prompt voorbij gereden, maar ivm druk schema landinwaarts gereden naar de Otway Fly een tree-top-walk gedaan, waarbij we van 0-50 meter hoogte over een stalen brugconstructie door het bos gelopen, ook een aparte ervaring. Daarna bij Triplett Falls (nog mooiere waterval van Erskine) 1 uur gewandeld door nog meer prachtig rainforest met een woudreus die op 300+ jaar geschat wordt (ik in mijn element --> boomknuffelactie, zie foto). Daarna vlot doorgereden voor een semi-bewolkte zonsondergang bij de 12 Apostles. Toch een prachtig en indrukwekkend gezicht hoe de zee en de wind de kustlijn zo kunnen vormen. Daarna in Princetown op camping in slaap gevallen (alweer) tijdens het plannen en schrijven in logboek.

Dag 3: Start zonnig, later wat regen. Begonnen bij Gibson Steps met nog wat uitzicht op de 12 Apostels en daarna een 2u wandeling gemaakt bij Loch Ard Gorge, waar een beroemde schipbreuk zich afspeelde. Daarna landwinwaarts naar Timboon gereden, waar we geluncht hebben (Marion 1e echte Australische meatpie op) en een proeverij(Marion, ik moest rijden) hebben gehad van lokaal gebrouwen single malt Whisky, Strawberry Schnaps en Coffee Likeur, waarvan 1 fles aangekocht. Daarna terug naar de Great Ocean Road en via verschillende scenic lookout points (London Bridge, Grotto, Bay of Martyrs, Bay of Islands en Childers Cove) naar Warrnambool gereden. Helaas geen whales gespot, waar het wel bekend om staat. Daar geslapen op de parkeerplaats van een leuk backpackers hostel, waar we voor klein bedrag gebruik konden maken van alle faciliteiten. Relaxt avondje in hostel gehad en weer voetbal moeten missen....

Dag 4: Great Ocean Road verlaten, Tower Hills national Park meegepakt (oog in oog met emu's en koala gestaan) en richting Grampians gereden. In zuid Grampians gestopt bij Mount Rouse voor uitzicht vanaf de top en tijdens kleine wandeling een hele kudde kangoeroes gezien die voor ons op de vlucht sloeg. Daar blijven zitten om dit gade te slaan waarna ze zelfs nog een stukje terug kwamen, filmpje van gemaakt. In pikkedonker en stortbuien naar Hall's Gap gereden (weer stukje verkeerd gereden), waar op de camping waar we zaten ook de wallabies en kangoeroes om ons heen aan het grazen waren.

Dag 5: Grampians verkend, en 3 mooie walking tracks gedaan. Een door een kloof, met mooie rotsformaties en naar de top van de berg met prachtig uitzicht over een bosvallei. De 2e naar de McKenzie Falls, weer een mooie waterval met steile afdaling (en klim terug) naar de basis van de waterval en de 3e naar de 'Balconies' een overhangende rots met mooi uitzicht. Einde v/d middag teruggereden naar Dunkeld (suicidale/overstekende wallabies 2x ontweken) met het plan om de volgende ochtend Mount Abrubt te beklimmen als afscheid van de Grampians.

Dag 6: Tevergeefs in camper gewacht bij het begin van de Mt. Abrubt track totdat de regen zou stoppen. Dus maar doorgereden naar Ballarat waar we de Art Gallerie bezocht hebben en 2 self guided tours gedaan om zo wat geschiedenis op te snuiven over de enorme 'gold rush' in Victoria rond 1850. 's Avonds reisspelletje Ganzebord gedaan en in Ballarat camping overnacht.

Dag 7: Teruggereden naar Melbourne om camper schoon te maken en in te leveren. Ingecheckt bij het hostel en nu dus onze blog bijgewerkt met tekst en foto's.

Morgenavond met de nachtbus naar Adelaide en daar de boel maar eens verkennen voordat we doorvliegen naar Alice Springs voor het rode hart en Ayers Rock.

Groetjes aan iedereen thuis!

1. Joris:
    17 juni 2012
    Hey Nieck en Marion, leuk om jullie reis zo te volgen! Heel veel plezier richting the red centre! Cheers!
  2. Johan:
    18 juni 2012
    Heey, wij hebben ook over dat pad gelopen boven de boom toppen.gaaf m
  3. Johan:
    18 juni 2012
    Heey, wij hebben ook over dat pad gelopen boven de boom toppen.gaaf om jullie foto's en verhalen te lezen. 't kriebelt weer in mijn buik als ik t lees.heeeeeeel veel plezier.genietse
  4. Jo en urs:
    Haaaaai 2 mensjes daar in de bush bush

geweldig om telezen en foto's tezien
    tja Urs heeft nu toch wel zoiets van hhhmmm ga ik toch wel doen hoor tredes tellen
    hahahaha

nee das iets voor de jongere sportievelinge onder ons
    geniet ervan
    we kijken uit naar volgend verhaal
  5. Cees en Hannie:
    18 juni 2012
    Hallo kids. Wat een avonturen in zo'n korte tijd en geweldige trips hebben jullie al gemaakt. Leuk om te volgen en jullie foto's spreken voor zich, superleuk. We krijgen er heimwee van en willen zo met jullie ruilen. Knuffels van ons.
  6. Rosanne:
    18 juni 2012
    Hey! Wat gaaf om allemaal weer te zien en te lezen! Ben benieuwd wat jullie nog meer beleven! Heel veel plezier! Roos
  7. Leonie:
    Ha zusje en nieck,
    mooi reisverslag hoor. Ziet er gaaf uit op de foto's. zo te zien komt je nieuwe fleecejack ook van pas, marion. wat is de temperatuur nu bij jullie? Wanneer mag de zwemkleding uit de tas? ik heb trouwens nog een stukje vlees voor jullie bewaard van zaterdag van de volleybal bbq in heerde, interesse?
    Veel plezier.
  8. Marion:
    20 juni 2012
    @Johan: super grappig dat jullie daar ook gelopen hebben:)!
    @ zus: temperaturen zijn nog niet echt om over naar huis te schrijven (dus dat doen we dan ook maar niet hehe). Vooral tijdens de roadtrip s avonds en s ochtend toch wel echt KOUD, maar nu zo overdag wel zo rond de 15 graden, prima te doen, maar jasjes nog wel nodig. Morgen vliegen we naar alice springs, als t goed is is t daar warmer. Of in ieder geval overdag dan (snachts schijnt t daar ook onder 0 te zijn... brrr). We'll keep you updated!