Alice Springs

28 juni 2012 - Alice Springs, Australië

Hallo allemaal,

Tijdje geleden alweer, maar we're still alive:)! Zo veel te doen hier dat we tot nu toe simpelweg te weinig tijd (en gebrek aan internet) hadden om verhaaltje te gaan schrijven :P! We zijn momenteel in Port Douglas, maar we zullen bij het begin beginnen.

Onze tweede dag in Alice Springs was Nieck 's ochtends grieperig dus een lekker rustig aan gedaan 's ochtends. 's Middags gewandeld (was iets verder dan we gedacht hadden, totaal heen en terug 8 km...) naar het beanie festival wat daar toevallig dat weekend gehouden werd. In feite kwam het neer op een soort markt maar dan alleen maar met een heleboel hangemaakte beanie's (= gebreide mutsen), prijzen varierend van 25 tot wel 80!! dollar... Maar de duurste waren dan ook wel de echte blikvangers (zie foto's, die we later zullen uploaden). Rest van de dag bij hostel doorgebracht en alvast de tassen in/ -omgepakt voor de tour in Alice Springs de dag erna.

Op zaterdag (23/06) na vroeg ontbijt om 06.00 opgepikt voor onze 4-daagse Alice Springs tour. De groep voor de tour bleek maar uit 7 man te bestaan; wij, een zwitsers stel, een spaans stel, en 1 engelsman. In de ochtend vooral veel gereden, waarbij onze tour guide (Jack) ons e.e.a. vertelde over de historie van Australie en alice springs. Na een korte stop bij een camel farm, en nog een korte stop bij een cafeetje waar ze 2 grote beelden hadden staan van een hagedis en een echidna die bij de olympische spelen 2000 waren gebruikt, doorgereden naar onze campsite bij Uluru (Ayer's Rock). Na de lunch een base walk (10km) rondom Uluru gemaakt, toch best impressive, niet voor niks het toeristensymbool van Australie!. Tegen zonsondergang naar een 'sunset-viewing' -punt gereden waar onze guide (net zoals het geval was bij de tientallen andere tourbussen daar) een tafeltje met bubbelwijn en hapjes opzette. De zonsondergang zelf was prachtig, waarbij Uluru in rode gloed gehuld was. Terug in het kamp stond ons diner al klaar; 3 soorten vlees (kangaroe, kameel, en beef), met salade en aardappelschotel. Daarna nog even bij kampvuurtje gezeten en marshmallows geroosterd en daarna gaan slapen in ons 'permanent tented camp', wat in feite neerkwam op een soort luxere versie van een tent (zie foto's).

Zondag (24/06) Hiep hiep hoera er is er 1tje jarig!! Vroeg opgestaan en onbeten met ei en spek. Daarna naar zonsopgang uitkijkpunt gereden en de zonsopgang bij Uluru/ Kata Tjuta gezien. Was ijskoud daar (rond vriespunt, stond zelf een chinees meisje met volledige slaapzak om zich heen..), maar wel erg indrukwekkend weer! Vervolgens mooie wandeling gemaakt door de 'valley of the winds' bij Kata Tjuta, en waaien deed het er zeker!. Daarna bij het camp geluncht met hamburgers. Vervolgens een lange rit (+/- 3u) naar Kings Canyon. Daar met een wijntje getoast op Nieck zijn verjaardag, terwijl onze gids rijst met Curry klaarmaakte. Na het avondeten rond het kampvuur gezeten en heeft nieck mij overgehaald om samen in een 'swag' te slapen (grote canvas slaapzak met ingebouwde matras die ontdekkingsreizigers vroeger gebruikte en waar je bij de goedkoopste tours standaard in moet slapen). Beetje jammer van de (holland-)vlaggetjes die ik voor nieck in onze tent had opgehangen, maar het slapen in de swag, onder een mooie sterrenhemel met huilende dingo's op de achtergrond, was toch wel een geweldige, unieke ervaring op zich!

De derde dag van de tour weer een strak blauwe lucht maar nog steeds behoorlijk fris. Na het ontbijt stevige (+/- 3u) wandeling gemaakt over de rand van de King's Canyon met mooi uitzicht op steile kloofwanden. Bij camp wraps gehad als lunch en daarna doorgereden naar Hernansburg voor een bezoek aan een historische community wat later een charity werd voor aboriginals (vonden wij minder interressant). Na de helft van onze groep op een andere bus te hebben gedropt (hadden maar 3-daagse tour), overgebleven met zwitserese stel een doorgereden naar Wallace Rockhole, een aborginal community. Na het eten nog even vuurtje gebouwd (Nieck) en zitten kletsen met onze guide en daarna toch maar weer gewoon in een tentje gaan slapen.

De laatste dag van de tour pannenkoeken als ontbijt en van een aboriginal guide een rondleiding door de bush en een dot-painting class gehad. Nieck heeft nog als vertaler opgetreden, waar nodig met handen en voeten, voor het zwitserse stel dat matig engels sprak. Vervolgens 170 km dirt road (de meereenie loop) gereden en daarbij een groepje wilde emu's voor de bus uit zien rennen (met 70km/u) en ook nog groepjes wilde paarden en kamelen gespot. Het laatste deel van de tour nog door de West Macdonell ranges gereden en stops gemaakt bij Stanley's Chasm, Ellery Creek en Simpson's Gap, en rond etenstijd weer aangekomen in Alice Springs. Na het eten nog even bij hostel rond vuurtje gekletst met andere backpackers (waaronder een Utrechtse Belgische).

De dag na de tour was gedaan en gechilld bij het hostel (jaja eindelijk warm weer!!), en in de middag 3 a 4 u gewandeld in/ rondom het telegraph station (<-- de reden voor de bouw van Alice Springs) en nog rock wallabies gespot.

Donderdag 28/06 rondgehangen in het zonnetje bij het hostel, uitgecheckt en netjes op tijd afgezet bij het vliegveld door onze airport shuttle. En ja hoor, vliegtuig ruim een uur vertraagd. Dus boeken uitgelezen en na goede vlucht naar Darwin gehad, waar het erg aangenaam weer was. Door vertraging laat aangekomen (rond 21u), dus snel even gegeten en tas ingepakt voor de volgende tour (Top End Explorer) en gaan slapen.

De foto's, en het volgende verhaal volgen z.s.m. Op de kaart kun je in ieder geval onze route tot nu toe alvast zien!

Groetjes vanuit warm/ benauwd North Queensland,

De volledig lek-gestoken (ondanks de insect-repellent),

Nieck & Marion

1. Cees en Hannie:
    14 juli 2012
    Mooi avontuur! Als ik jullie story lees, zie ik het weer voor me.
    Ik begin morgen aan mijn avontuur. The long way up, naar de Noordkaap. Ik heb er zin in! Jullie nog veel plezier en geniet ervan :-)
    Cees.
  2. Jannie:
    14 juli 2012
    Heel fijn weer iets van jullie te horen; klinkt goed allemaal.
    En nu relaxed met de camper in eigen tempo verder. Goede reis en veel pleizier. Liefs, pap en mam Hoksbergen
  3. Clé en Deb:
    15 juli 2012
    Hey Nieck en Marion,

Mooi verhaal en leuke ervaringen weer! Ook aardig van die dingo's om te zingen voor Nieck's verjaardag ;-)

Wij realiseren ons dat jullie natuurlijk ontzettend balen dat jullie de zomerfeesten moeten missen hier in Nijmegen en het liefste even snel terug zouden komen :p Maar wees gerust wij zullen de nodige feestjes voor jullie vieren hiero ;-)

Heel veel plezier en wij kijken uit naar jullie volgende verhaal!

Grtz,
    Clé & Deb
  4. Stefan hoksbergen:
    15 juli 2012
    Klinkt allemaal goed jah!, jullie moeten cker ff langs palm cove gaan daar ben ne nu toch vlak bij, leuk plaatsje kun je meteen zien waar ik nog gewerkt heb bij 'apres' beter daje nie zegt daje me kent trouwens want ben met ruzie weggegaan! Haha, cheerz have fun!
  5. Murtho:
    18 juli 2012
    Heuy, Wat een gave reis maken jullie daar. Zo te horen vermaken jullie je wel. Ik blijf jullie reislog checken! Nog heel veel plezier daar!
  6. Ton en Alies:
    18 juli 2012
    Hallo Nieck en Marion.
    Leuk om te lezen. Jullie hebben een mooie tour gemaakt in het rode hart. Toen wij er waren was het 35 gr; wel een contrast. Geniet lekker van jullie reis met de camper langs de oostkust en probeer een keer te duiken in het great barrier reef. Het is daar schitterend.