Roadtrip Queensland Part 4: Townsville - Rainbow Beach

2 augustus 2012 - Rainbow Beach, Australië

We zijn op dreef dus verder waar we gebleven waren:

In die twee dagen bij Narelle in Townsville hebben we ook nog een dagtripje gedaan naar Magnetic Island, een eiland net voor de kust van Townsville waar we met de ferry naar toe zijn gegaan. Daar een buspas gehaald en een mooie wandeling gedaan naar een uitzichtpunt waar we halverwege lekker hebben liggen zonnen met reisgidsachtig uitzicht op de baai. In de middag lekker naar het grote strand (Horseshoe Bay) gegaan en daar een boekje gelezen en bij zonsondergang Mexicaanse Fajita's gegeten bij een leuk restaurantje. s' Avonds weer terug bij Narelle en ons klaargemaakt voor ons vertrek de volgende dag.

De volgende dag (dinsdag) na een laat ontbijt zo'n 300km gereden naar Airley beach, waar we einde van de middag aankwamen. Daar meteen langs een aantal tour-booking bureaus geweest en uiteindelijk een hele goede deal gekregen voor een 2-night zeiltrip naar de Whitsunday Islands. Deze zou op donderdag vertrekken dus woensdag een relaxed dagje in airlie beach gehad; foto's gepost op de blog en een rondje in de stad gelopen en een onderwater camera gekocht omdat ik toch wel graag foto's wilde gaan maken tijdens het snorkelen. Ook nog anti-zeeziek pillen gehaald voor de zeil-trip vanwege mijn ervaring tijdens de duik/snorkel trip naar het Great Barrier Reef.

De volgende ochtend vroeg vertrokken naar het meeting point van Summertime (de boot die we hadden geboekt). Het weer was perfect en de boot was een hele mooie houten zeilboot, dus dat beloofde al veel goeds. 's ochtends gaan varen (geen zeilen want er stond nauwelijks wind) en bij Whitehaven Beach aan land gegaan, moeilijk met woorden te beschrijven hoe mooi het daar is; maar de foto's zeggen denk ik genoeg. We konden daar een paar uurtjes relaxen en de crew van de boot heeft daar wat grappige foto's van iedereen gemaakt, die op de dvd staan die we aan het einde van de trip kregen (in ons geval gratis omdat Nieck 4 duiken had gemaakt). Einde van de middag weer gaan varen en 's avonds een heerlijk diner gehad op de boot bij een prachtige zons-ondergang met een relaxed muziekje op de achtergond en nog een paar biertjes gedronken.

De volgende dag op drie verschillende locaties gedoken/ gesnorkeld. Ik had voor de trip bij een shop in de haven een duikbril op sterkte gehuurd en besloten op de eerste loactie ook een introductie-duik te doen. Dat ging erg goed en dus uiteindelijk besloten bij de tweede locatie weer te gaan duiken. Halverwege deze duik lukte me het opeens niet meer om het water uit mijn duikbril te laten en toen de duikgids me weer boven water had gebracht bleek uiteindelijk dat 1 van de glazen uit de bril was. Nogal balen aangezien ik daarna dus niet verder kon duiken en omdat die glazen erg duur zijn en we daar waarschijnlijk voor moesten gaan betalen. Uiteindelijk op de derde locatie toch gaan snorkelen met een normale duikbril met mijn lenzen in en dat ging gelukkig prima, dus kon ik mijn onderwater camera ook nog even testen. Nieck heet op alle drie locaties gedoken en heeft 's avonds ook nog een nachtduik gemaakt, waarbij hij met een hele grote schildpad heeft gedoken (ik jaloers:P!). 's avonds weer een goede maaltijd en veel lol gehad, vooral met twee gasten uit Zwitserland en een Engelse familie (ouder echtpaar met hun dochter die hier ook aan het rondreizen is). Voor de rest bestond de groep uit 5 fransen die niet echt spraakzaam waren en waar we dus ook verder niet echt mee gepraat hebben.

De laatste dag zijn we 's ochtends gaan sea-kayaking (opblaasbare kajaks); lekker rondgepeddeld langs een mooi eilandje en nog een wandeling (op blote voeten) gemaakt op het eilandje naar een soor tempel met aborigical rock-art. Het was die ochtend nogal koud en na die wandeling waren onze voeten bijna gevoelloos, dus daarna weer snel teruggepeddeld naar de boot en in de hot tub opgewarmd. In de middag teruggezeild richting airlie beach (puur en alleen op de zeilen, zonder motor). Tijdens deze tocht hadden wij een prima plekje op het achterdek in het zonnetje (de rest zat op het voordek waar het nogal koud en windy was :P). Eenmaal terug in de haven meteen langs die duikbril-shop gegaan, geprobeerd hen de schuld te geven maar uiteindelijkt och nog 30 dollar moeten betalen voor dat glas :S. 's Avonds naar de kroeg gegaan voor de after-party (waar een tafel was gereserveerd voor onze groep) en een hele leuke avond gehad met de zwitserse gasten en de Engelse familie.

De volgende dag met een lichte kater opgestaan met een lange rit voor de boeg naar seventeen-seventy (1770), waarvan we hadden gehoord dat je daar goedkoop kon surfen. Na een rit van ongeveer 600 km uiteindelijk 's avonds rond 9u neergeploft op een bush camping bij Calliope River , net iets na Gladstone en de volgende dag de laatste 130 km naar 1770 afgelegd. Daar langs het info center gegaan voor info over surf schools en camp sites. Besloten voor de goedkope bush-camp optie te gaan en daar 's middags lekker in het zonnetje gezeten met een boekje en 's avonds aangesloten bij wat mensen die een kampvuurtje hadden gstookt.

De dag erna ons 's ochtends gemeld voor de surfles, die nuttig was om weer even de basics aan te leren. Na de surfles 's middags weer beetje zitten relaxen op de camping en einde van de middag naar een hostel gereden (na zo'n dagje surfen is een douche toch wel erg fijn:P) en daar 's avonds nog met een Nederlands stel zitten kletsen die we tijdens de surfles hadden ontmoet. De volgende dag zelf een surfboard gehuurd en de hele dag op het strand/ in het water geweest en allebei een aantal golven kunnen pakken (Nieck uiteraard beter dan ik :P). 's Avonds weer op de bush camping gaan staan en zitten ouwehoeren bij het kampvuur met Megan, een vrouwtje (met twee hele leuke honden) en twee gasten die we de eerste avond op de bush camping al hadden ontmoet.

De volgende dag was het were tijd om verder langs de kust te rijden. Weer een redelijk lange rit van bijna 400 km gemaakt naar Rainbow beach. Onderweg nog gestopt in Bundaberg bij de rum distillery (verder niet echt bijzonder) en door Maryborough gereden (hadden we achteraf ook over kunnen slaan). In het donker aangekomen in Rainbow Beach en op zoek naar een camp site. Uiteindelijk terecht gekomen op bush (of eigenlijk beach) camping bij Inskip point. Daar een heel mooi kampeerplekje gevonden in het zand met uitzicht op zee.

We zijn weer een beetje verder bij dan voorheen, maar vanaf Brisbane schrijven we z.s.m. We rijden vandaag weg uit Brizzie naar Byron Bay, daarna verder langs de kust en nog naar de Blue Mountains om 23 augustus in Sydney de camper in te leveren.

Groeten aan iedereen!

1. Jojo:
    13 augustus 2012
    Nou dat zijn weer veel ervaringen die jullie rijker zijn. Goed bezig.
    We spreken elkaar snel weer. iig over een maandje of 3.
    Tot dan en geniet er van zo lang jullie kunnen.
    Mvg Jo
  2. Jannie:
    13 augustus 2012
    Dat was snel; die beloofde update. Schitterende foto's weer. Fijne reis en tot de volgende keer. Blijf genieten!
  3. Leonie:
    15 augustus 2012
    Dus je hebt ook een introductieduik gedaan zusje! Was dat - ondanks de duikbril - voor herhaling vatbaar? Of ben je toch meer van het snorkelen, wandelen en surfen :-) ? Groetjes uit zeer warm en zonnig Utrecht! Leonie
  4. Pjer:
    17 augustus 2012
    Hoi! Misschien hebben jullie nog wat aan http://www.tipsvooraustralie.nl of http://www.tips4oz.com

Dit is een verzamelwebsite met alle reistips voor Australië!

Groetjes Pjer
  5. Ton en Alies:
    22 augustus 2012
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen. Jullie zijn goed bezig; erg actief en ondernemend. Zo zie je ook het meest van dat mooie land. Lekker een paar keer gedoken (heel goed ook Marion) en mooie vissen gezien. Ben heel benieuwd straks hoe jullie alles ervaren hebben. Australie zit er bijna op en dan naar Nieuw Zeeland met nog meer mooie(re) ervaringen. Geniet er nog goed van. Groetjes Ton en Alies.